week van de vruchtbaarheid- van 2 tot 8 november 2021 

Deze week is het de week van de vruchtbaarheid, een thema dat heel wat mensen direct of indirect raakt. Wie de vorige artikels van mijn blog heeft gelezen weet dat ikzelf al heel vroeg een kinderwens had.  Ik was een "meisje meisje" zoals het nog al eens genoemd wordt.  Een meisje dat speelde met poppen en poppendingen. Niets dat deed vermoeden dat ik als vrouw op middelbare leeftijd zou doorgaan als een wensmoeder, want ja....ook al ben je de hoop voorbij en niet meer op een leeftijd dat je kinderen krijgt, een wensmoeder blijf je altijd.  Kinderen zijn er nooit gekomen, dus we zijn ongewenst kinderloos. In mijn voormalige relatie werd er niet eens een aanwijsbare oorzaak gegeven, hoewel ik een paar jaar later heel wat meer te weten kwam over endometriose, een aandoening waar ook ik mee worstelde.  Ik liet tot tweemaal toe de verklevingen weg halen, maar er werd nooit bij verteld hoe de aandoening je kansen om zwanger te worden zwaar reduceerden....

Toen ik er alleen voor kwam te staan was ik al eind in de dertig en ik zag het niet zitten om het traject alleen te doen. In het kort : mijn prins op het witte paard ben ik tegen gekomen, maar om onze kinderwens te realiseren was het te laat... Geen kinderen krijgen, dat doet iets met je, tenminste als je een kinderwens hebt.  Het vertrouwen in je lichaam, je zelfbeeld gaat achteruit en verdriet volgt, heel veel verdriet en rouw.  Uiteindelijk vond ikzelf een manier om me te uiten, er over te praten, meewerken aan het bespreekbaar maken van het taboe.  Vandaar ook deze blog.  Ik wil met mijn ervaring anderen ondersteunen, anderen helpen, het thema open trekken....

In onderstaande link deel ik graag een waardevolle podcastreeks van Mariska Van Dam

https://podtail.com/podcast/ongewenst-kinderloos/




     


Reacties

Populaire posts van deze blog

Missen

Januarimaand